www.wsveurekavzw.be/

header image 2

WANDELEN IS ONZE PASSIE

<<< zo 11/11/18 spek-eierentocht spouwen >>> ma 26/11/18 reunie oostenrijk>>> wo 28/11/18 sint en piet >>> lidmaatschap 2019 hernieuwen >>> <<< za 08/12/18 busuitstap gent >>> <<< ma 07/01/19 avondwandeling >>> <<< za 02/03/19 voorjaarstocht >>> xx maart 19 ledenfeest >>>

MOEZELWEEKEND 2011 - OKTOBER 2011

MOEZEL - ZELTINGEN - RACHTIG

moezel-wandelclub-eureka -zeltingen-rachtig-wandelclub-eureka

Vrijdag 21 oktober tot zondag 23 oktober 2011 herfst-wandelweekend naar de Moezelvallei

zeltingen-rachtig-wandelclub-eureka

sangerheim-rachtig

VERSLAG MOEZELWEEKEND EUREK@ OKTOBER 2011

moeselkaart

Centraal gelegen aan de hartvormige bocht in de Moezel tussen Bernkastel-Kues en Traben – Trarbach ligt het bekende Zeltingen-Rachtig.

Op 6 km situeert zich Bernkastel, méér dan 2.000 jaar oud en de op één na meest bezochte Moezelstad.  Op 50km Trier, de oudste stad van Duitsland en  slechts 185 km van Bilzen.

Vanop de heuvels aan de overzijde zien we dat het dorpje twee wijken telt:  Zeltingen en Rachtig.  Een dorpje met een rijk verleden, dat zich weerspiegelt in de typische straatjes en charmante vakwerkhuizen.

Met zo’n 180 ha wijnvelden en de befaamde wijnbergen: Zeltinger Himmelreich, Schlossberg, Sonnenuhr en Deutschherrenberg behoort het dorp tot een van de grootste en ver bekende wijndorpen van de Middenmoezel.

We logeerden in verschillende huizen, resp. in de Marienstrasse, Im Dostert, Pfarrstrasse, Langasse, Florianstrasse, Bahnhofstrasse, Deutschherrenstrasse, Georgstrasse, In der Lohn, Apoloniestrasse, Pfarrstrasse en Boringerstrasse.
Het ontbijtbuffet en andere maaltijden nemen we in Café - Restaurant - Gästehaus SÄNGERHEIM, Gestadestrasse 5, D - 54492 Zeltingen – Rachtig : www.saengerheim-rachtig.de

VRIJDAG 21 OKTOBER 2011 – ZELTINGEN-RACHTIG

We vertrekken om 9u blijgezind te Bilzen.
De weersvoorspellingen beloven een zonnig weekend.
Bij aankomst ontvangen we ons voorlopig thuisadres en installeren we ons. Om 12.30 nuttigen we samen een stevige maaltijdsoep in ‘Sängersheim’ waarna we om 14u starten met onze eerste wandeling.

We gaan richting “Kloster Machern” : Hofgut Stift Kloster Machern is een voormalig bernardijnenklooster.  Binnen de kloostermuren is een speelgoed- poppen- en iconenmuseum te bezoeken. Er is een wijnkabinet, een distilleerderij in de crypte en de kloosterbrouwerij.

Hier installeren wij ons op het terras (liefst in het zonnetje) voor de eerste rustpauze met een kloosterbier of ander drankje.

Terug aangekomen in Rachtig besluiten enkele wandelaars nog een rondje verder te wandelen. Na het avondeten om 20.30u staan een rondleiding en wijndegustatie bij ‘Weingut Leo Pazen’ op het programma.  Een tiental wijnen worden er geproefd. Het bevalt ons daar prima. Leo Pazen en zoon proeven met ons mee, eigenlijk proeven zij tweemaal. Eénmaal bij het openen van de fles en de tweede keer hun proefglas. De wangetjes van Leo worden roder en roder ! In ieder geval het was een fijne avond.

ZATERDAG 22 OKTOBER 2011 – GRAACH – BERNKASTEL - BOOTTOCHT

Ontbijten tussen 8u-10u. Onze volgende afspraak is 10u voor de tweede wandeling. In het zonnetje wandelen we richting Graach tussen de heuvelruggen met ontelbare wijnvelden. Aan onze rechterzijde begeleiden ons de mooiste vergezichten naar de slingerende Moezel. Het fototoestel legt alles nog eens vast om later te kunnen nagenieten (zie de diavoorstelling op deze pagina).

Onze ‘controle’ post heeft plaats in de hut van “Schutzenverein Graach”.
Werner Pazen van Sängersheim had de houtkachel al doen branden en staat klaar met ons middagmaal: ‘gräwes’ (aardappel-zuurkoolstoemp) met varkensragout.

moezel-bernkastel-eureka-okt11

Nu gaan we verder naar Bernkastel-Kues. We lopen door de ingangspoort ‘Graacher Poort” van het stadje en ontdekken er waarom dit plaatsje behoort tot de meest geliefde plaatsen langs de Moezel en zich het centrum van de "Mittelmosel" mag noemen. Elk jaar weer komen mensen uit landen uit de hele wereld om het Moezelstadje te ontdekken.

Het stadje is een toeristische trekpleister in het Moezeldal en bestaat uit twee delen: Bernkastel op de rechteroever en Kues op de linkeroever. Beide delen zijn verbonden met een brug over de Moezel. Boven Bernkastel verheft zich de ruïne van burg Landshut.

Het historische centrum van Bernkastel telt vele oude vakwerkhuizen en nodigt uit om ontdekt te worden. De wellicht oudste middeleeuwse vakwerk-verzameling van de regio is hier te bewonderen.

Het historische marktplein van Bernkastel met zijn wonderschone vakwerkhuizen, het 17de eeuwse renaissance stadhuis en de St.-Michaelsbrunnen zijn DE trekpleister. We laten ons verbazen door het fragiele punthuisje (Spitzhäuschen), zoals dat sinds 1416 op een te kleine sokkel lijkt te balanceren.

We shoppen nog even om dan weer af te spreken om 17u aan de opstapplaats van onze boot ‘Europa’.
Onze boottocht terug naar Zeltingen-Rachtig is genieten van het uitzicht en de romantiek van de Moezel, zowel op het buiten- als binnendek.

ZONDAG 23 OKTOBER 2011  - ÜRZIG

Het is mistig. Na het ontbijt, om 10u, staan we weer allemaal klaar (ook Mark!) voor onze wandeling naar Ürzig. Ook vandaag is Werner Pazen weer onze gids. We wandelen door de mist en bemerken hier de ZEER STEILE wijnhellingen van de Ürziger Würzgarter.  Gelukkig moeten wij dit niet beklimmen, onze wandelwegen zijn prima. Zelfs bij mistig weer worden de uitzichten sfeervol en raadselachtig.

De Ürziger Würzgarter behoren tot de beste wijngaarden van de Moezelstreek.  De wijnen die er van de druiven gemaakt worden zijn wereldberoemd.

Plotseling komt de zon weer piepen en wordt het zelfs zeer warm. Gelukkig hebben we allemaal laagjes kleding aan en kunnen we ons lichaam aanpassen aan de temperatuur. Op een heerlijk plekje “Johannesruh” met machtig mooi uitzicht over de moezel is onze lunchpauze voorzien.
We krijgen ‘Eintopfessen’ aangeboden (dikke soep met worstjes).

moezel-urzig-zeltingen-rachtig-eureka-okt11

Onze wandeling loopt verder over de hellingen boven het dorp Ürzig. Op een oppervlakte van 2400m² is een rozen- en kruidentuin aangelegd in het midden van een wijnberg.  We hebben  bijna voortdurend prachtig zicht op de Moezel die in het dal (zo'n 200 m lager) stroomt. Af en toe gaat het pad een stukje door het bos.

Hier komen we ook op de plek waar een Nieuwe Moezelbrug (Europabrug) gepland is. De eerste werkzaamheden zijn reeds aangevat en zullen duren tot 2016. In 2017 zal alles klaar zijn. Deze ‘omstreden’ brug, met voor- en tegenstanders en met acht rijvakken komt hoog boven de Moezel met peilers op de steile oevers.

Paragliders hangen boven ons hoofd en een stoere Eurek@-wandelaarster  waagt zich zelfs aan tandemvliegen. Alles kan bij Wandelclub Eurek@ !

Het weekend loopt nu stilletjes aan op zijn einde.
Nog een lekker avondeten staat op ons te wachten; eten op de hete steen.
Hierna vertrekken we allen weer tevreden huiswaarts.

We hadden een prachtig en oergezellig herfst-wandelweekend in de moezelstreek met een zeer fijne groep van 50 vrienden-wandelaars. De weergoden waren ons tevens goedgezind !
Wij als organisatie waren verheugd te horen dat iedereen weer zeer tevreden was.

*Moezel : De rivier ontspringt in Bussang (Vogezen) en stroomt in Koblenz in de Rijn (Deutsche Eck). De afstand in vogelvlucht bedraagt 278 km, maar in werkelijkheid is de Moezel van bron tot monding 550 km lang. Hiervan ligt 305 km in Frankrijk en 245 km in Duitsland.

moezel-rachtig-pazen-weingut*Wijndegustatie
Weingut Leo Pazen
www.weingut-pazen.de

1. Riesling-Hochgewächs 2010 trocken (zeltinger himmelreich)
2. Riesling-Spätlese 2009 trocken (zeltinger himmelreich) bronzener kammerpreis
3. Riesling-Hochgewächs 2008 halbtrocken (zeltinger himmelreich) silbener kammerpreis
4. Riesling-Spätlese 2008 halbtrocken (zeltinger himmelreich) bronzener kammerpreis

5. Riesling-Kabinett 2008 feinherb (zeltinger himmelreich)
6. Riesling-Steillage 2009 lieblich (rachtiger deutschherrenberg) bronzener kammerpreis
7. Riesling-Sekt-trocken (zeltinger himmelreich)
8. Spätburgunder trocken 2008 rosé (rachtiger deutschherrenberg) qualitätswein
9. Dornfelder trocken 2010 rotwein qualitätswein
10. Druivensap n/a …

moezel-rachtig-zeltingen-eureka-okt11
moezel-zeltingen-rachtig-eureka-okt11
> klik op de afbeelding voor een vergroting

» moezel pagina

15nov18 | webmaster | ©@lber10

2018 JAARKALENDER EUREKA BILZEN

2018 jaarprogramma eureka bilzen

HOME | agenda |avondwandeling| bestuur | bestuursvergaderingen | bestuursverslagen | busreizen | clubblaadje | CONTACT | eifel | facebook | feestvergadering | foto's | foto's archief | groepsfoto ischgl | helshoven | index | inloggen | in memoriam | inschrijvingsformulier | jubilea | | EUREK@'S jaarkalender | kledij | ledenlijst | lidmaatschap | links| mededelingen | medewerkers | moezel | nieuws | oostenrijk | over ons | parcours | pelgrimstocht via limburgica | pelgrimswandeling | privacy | promotiewandeling| recepten | sinterklaas| sitemap | spaarplan | tochten | verslagen | wandelweer | webcam | woord van de voorzitter | zeeland |