www.wsveurekavzw.be/

header image 2

WANDELEN IS ONZE PASSIE

<<< zo 11/11/18 spek-eierentocht spouwen >>> ma 26/11/18 reunie oostenrijk>>> wo 28/11/18 sint en piet >>> lidmaatschap 2019 hernieuwen >>> <<< za 08/12/18 busuitstap gent >>> <<< ma 07/01/19 avondwandeling >>> <<< za 02/03/19 voorjaarstocht >>> xx maart 19 ledenfeest >>>

2012 WALLENDORF - mei 2012 MIDWANDELWEEK EIFEL

Eurek@ is een MIDWEEK gaan wandelen in de EIFELSTREEK te WALLENDORF.
We logeerden bij 'HAUS WALLSTEIN' van maandag 4 juni tot en met vrijdag 8 juni 2012.

» FOTO's bekijken klik HIER én ook op facebook

» Diavoorstelling klik HIER of scroll naar onder

Wallendorf is een klein dorpje in Duitsland, vlakbij de Luxemburgse grens. Iets buiten het centrum tegen een bergflank vindt u Haus Wallstein. U heeft er een prachtig zicht op het dorp, op de samenvloeiing van Sauer en Our en op de bergen rondom. U kan er de mooiste wandelingen maken in het uitgestrekte natuurpark Südeifel. De historische stadjes Echternach, Vianden en Diekirch zijn vlakbij. In de buurt zijn onbeperkte mogelijkheden om u heerlijk te ontspannen.

haus-wallstein-wallendorfDag 1

De brèg
Op 4 juni 2012 verzamelden 30 “eurek@’s” op de parking van de GB voor de jaarlijkse midweek-eifeltocht.  Stipt om 9u startte  de karavaan van 9 auto’s voor een ongeveer twee uur durende rit naar Duitsland.  Rond 11u kwamen de eerste gasten aan bij hotel Haus Wallstein in Wallendorf.  Het hotel ligt op een hoogte met mooi zicht op het dorp en de omliggende heuvels.  Vooreerst werden reiservaringen uitgewisseld bij een welkomsdrink om daarna de kamers te verkennen en de reiskoffers uit te pakken.
Rond 12u30 konden we de knieën onder de tafel schuiven voor een stevige broodmaaltijd.  Daarna startte onze eerste verkenningstocht o.l.v. Jos.
Vanaf ons hotel ging het eerst naar beneden tot in het dorpje en vervolgens over de brug.  De rivieren de Our en de Sauer vormen hier de grens tussen Duitsland en Luxemburg.  Via een bospad en door een mooi hooiland en weiden gingen we naar Reisdorf, met een mooi pleintje aan de kerk en het gemeentehuis, daar werd pauze gehouden bij het café aan de camping.  Van geluk gesproken…hier gingen de hemelsluizen open terwijl we bij onze drank door de Nederlandse uitbater getrakteerd werden opeen lekker stukje worst.  Via een mooie landweg en langs het waterzuiveringstation gingen we terug naar het hotel.
Na de nodige verfrissing konden we in de sfeervolle zaal genieten van een heerlijk smakende warme maaltijd.  Nadien volgde een briefing voor morgen door Jos, na overleg met de 2 gidsen.
De eerste dag werd afgesloten in de bar met een frisse pint bij het kaarten en verschillende andere spelletjes.

Dag 2

De spletentocht
Onder een blauwe hemel buiten werd binnen om 8u een rijkelijk ontbijtbuffet geserveerd.  Om 10u stond onze gids Paul Coiljung , een lieve humoristische man van 81j, ons op te wachten op de parking van het hotel.  Onder zijn leiding reden we per auto naar Berdorf (ongeveer 30 min.) en vanaf de ruime parking ging het te voet naar en door de Wanderbach…
Wauw, wat een belevenis!!!  Links en rechts waren er hoge rotsformaties, waartussen het pad kronkelde en op en neer ging.  Prachtig!  Er volgden nog twee uitschieters.  Eerst was er het Rovershol: een smalle,lage en donkere doorgang waar je gehurkt moest doorkruipen terwijl de volgende persoon, met het zaklampje van de gids, zorgde voor licht.  Een beetje verder volgde een smalle spleet van 30cm breed … Hier moesten de rugzakken en wandelstokken achtergelaten worden bij enkelen van ons die dit liever niet meededen.  Onderweg moesten er nog een paar afhaken wegens beperkte ruimte in de doorgang.  Onder algemene hilariteit werd nadien het lunchpakket verorberd.
Daarna reden we met de wagens naar de parking van de Perencop.  Hier maakten we een tocht van ongeveer 2km door rotsengallerijen.  Hier werden vroeger molenstenen uitgekapt.
Dan gingen we met de auto naar Echternach.  Daar werd een stadsboemel gemaakt met de nodige uitleg van de gids.  Wij bezochten ook de cripte van de beroemde Wilibrordus en kregen uitleg over de processie van Echternach,geïllustreerd door de sprongetjes van Valentine.  Dan was er tijd voor een terrasje en om 17u30 reden we terug richting hotel.
Het avondeten smaakte heerlijk na zo een avontuurlijke dag.  Nadien werd er in de bar nog druk nagekaart bij sport en spel.

Dag 3

De preekstoel
We beginnen de dag met regen, oké, maar binnen eerst lekker ontbijt om 8u.  Om 10u vertrekken we per auto naar Bollendorf (9km) waar onze nieuwe gids, de 72 jarige Manfred Smitt ons opwachtte en ons dan voorreed naar de parking aan Waldhotel Sonnenberg.  Hier startte onze tocht omhoog naar de Kreutzlay (385m) langs en door prachtige rotspartijen en door een mooi beukenbos.  Van daar gingen we langzaam omlaag naar de Marie-Theresienstein.  Hier kregen we de tijd om aan de hut (het was ondertussen gestopt met regenen) ons lunchpakket aan te spreken.  Verder gingen we via een dennenbos, met soms korte, nijdige stijgingen (trappen) naar imposante rotsen.  Eéntje hiervan was heel speciaal en had de naam “Preekstoel”.  Verder gingen we door naar de Muhmenlay.  Dit is een grot waar een driehonderdtal jaren een vrouwtje leefde in primitieve omstandigheden.  Ze leefde van kruiden die ze in het woud plukte en daarmee maakte ze geneeskrachtige tuilen die ze in het dorp verkocht. Ze werd dan ook de heks van Muhmenlay genoemd. Verder ging het naar de uitkijktoren op een plateau met uitzicht op het dal en de omliggende heuvels. Van dan af ging het dalend terug naar de parking. Terwijl Nelly en Jos Wijnands van hier te voet naar ons hotel vertrokken, ging de rest van de bende naar het terras van Sonneberg. Ook hier waren wij getuige van een gigantische regenbui, terwijl we genoten van spijs en drank. Met de auto ging het dan naar ons hotel. Het avondeten ( kroketten ) smaakte heerlijk na weer zo een mooie dag en de bar werd ook weer bezocht tot het slaaptijd was.

Dag  4

Frau-Billen Kreuz
In de nacht nog geregend, maar deze morgen bewolkt maar droog. Een stevig en lekker ontbijt om 8u, om 10u start met de auto’s naar Bollendorf, waar de Pol, (onze gids) ons opwachtte en verder reed naar de parking van Burg Bollendorf. Eerst bezochten we de restanten van vroegere Romeinse baden , en verder ging het gans rustig langs mooie rotspartijen in een relatief jong beukenbos. Toen de Pruisen hier aan de macht kwamen, werden de oude bomen verplicht gekapt, en werden er nieuwe aangeplant volgens hun wensen. We passeerden de Retschlay. Tijdens het steentijdperk maakte men werktuigen van steen, en die werden geslepen op deze rotsen ( duidelijk te zien). Rond 13u kwamen we aan op de Hügelgräber waar we ons lunchpakket aanspraken. Hier stond ook een groot scheef kruis uit steen, waar 2 vrouwen, ( heksen volgens Pol onze gids ) wierookstokjes aan het verbranden waren… Vroeger in de oudheid stond hier een steen, waar aan dodencultus werd gedaan en bij de verovering door het katholisme werd uit die steen dit kruis gekapt.  Was het nu door die 2 heksen, maar het feit was nu dat onze gids zich verder vergiste van weg, zodat we vroeger dan gepland aan de auto’s kwamen, maar het was niet zo erg, we konden rustig een terrasje doen  waar onze auto’s stonden. Nog maar goed dat want het begon juist te regenen. Bui over en wij terug naar  ons hotel. Het avondeten was weeral een gedicht, en s’avonds in de bar, werd er nog nagekaart over deze heerlijke dag.

Dag 5

Afscheid
Dag begon mooi, geen regen wel bewolkt en volgens de hotelbazin zou de regen niet lang op zich laten wachten. Na het ontbijt, koffers pakken, sleutels afgeven, groepsfoto maken en om 10u konden we vertrekken. Enkelen gingen in Luxemburg nog tanken, want dat was daar een 30 eurocent per liter beterkoop. Een zevental wandelaars, ( 2 auto’s ) gingen langs Luxemburg terug huiswaarts maar de rest reed langs Winterspelt terug naar huis. In Winterspelt, een dorp tegen de Belgische grens waren we in 2009 al geweest in hotel  “ Haus Hubertus” . Na iets gedronken te hebben in de stube hebben we dan daar een wandeling van 9 kilometer gedaan en rond 14u zijn we lekkere snitzel met frietjes en salade gaan eten in het hotel. Rond 17u was iedereen weer terug thuis, en hopelijk heeft ieder genoten van deze prachtige wandelweek.

DIAVOORSTELLING MIDWANDELWEEK WALLENDORF JUNI 2012

» eifel pagina

home-eureka-bilzen-wandelclub
home

15nov18 | webmaster | ©@lber10

2018 JAARKALENDER EUREKA BILZEN

2018 jaarprogramma eureka bilzen

HOME | agenda |avondwandeling| bestuur | bestuursvergaderingen | bestuursverslagen | busreizen | clubblaadje | CONTACT | eifel | facebook | feestvergadering | foto's | foto's archief | groepsfoto ischgl | helshoven | index | inloggen | in memoriam | inschrijvingsformulier | jubilea | | EUREK@'S jaarkalender | kledij | ledenlijst | lidmaatschap | links| mededelingen | medewerkers | moezel | nieuws | oostenrijk | over ons | parcours | pelgrimstocht via limburgica | pelgrimswandeling | privacy | promotiewandeling| recepten | sinterklaas| sitemap | spaarplan | tochten | verslagen | wandelweer | webcam | woord van de voorzitter | zeeland |