www.wsveurekavzw.be/

header image 2

WANDELEN IS ONZE PASSIE

<<< zo 11/11/18 spek-eierentocht spouwen >>> ma 26/11/18 reunie oostenrijk>>> wo 28/11/18 sint en piet >>> lidmaatschap 2019 hernieuwen >>> <<< za 08/12/18 busuitstap gent >>> <<< ma 07/01/19 avondwandeling >>> <<< za 02/03/19 voorjaarstocht >>> xx maart 19 ledenfeest >>>

MOEZELWEEKEND OKTOBER 2012

moezel-wandelclub-eureka

VERSLAG WANDELWEEKEND MOEZEL - TRABEN TRARBACH

VRIJDAG 19 OKTOBER 2012
Op vrijdag 19 oktober om 9u verzamelden 39 leden van Eurek@ aan de GB in Bilzen voor ons jaarlijks wandelweekend aan de Moesel, dit jaar in Traben Trarbach.

Om 11u arriveerden we onder een stralende hemel, aan hotel “ Central” , het zou 20 ° worden vandaag.
Nadat we onze goulash soep met brood gegeten hadden, vertrokken we om 14u voor een eerste wandeling, langs de wijnboer Weingut Troggen, waar we een korte rondleiding kregen. Een moderne zaak, met ketels uit inox met automatische temperatuurregeling om het gistingsproces te sturen. Deze ketels werden maar 3 maal gebruikt, en werden daarna gebruikt voor wisky-produktie.

Dan verder met de wandeling, bergop en nog eens bergop, bijna 2u lang, hoogste punt was 427 m.
De prachtige vergezichten met een verkleurd landschap waren wel de moeite waart. Rond half 5 waren we dan, na een trip van 12 km, terug in het hotel, waar we nog fijn konden terrassen.

’s Avonds na het eten was er dan het wijnproeven. Wijnboer Jorg Troggen liet ons proeven aan 2 rode en 3 witte wijnen. Vroeger werd er uitsluitend rode wijn geproduceerd, maar in 1787 werd door toedoen van de kerk rode wijn verboden en werd massaal Riesling aangebouwd. Pas in 1983 in men terug begonnen met rode wijn te produceren en nu is er al 12% van de totale productie rode wijn. De Riesling is een kleine druif met hoog suikergehalte en geeft een speciale smaak door de bodem uit leisteen aan de Moesel.
De dag werd afgesloten in de Stube.

ZATERDAG 20 OKTOBER 2012
Op zaterdag starten met een heerlijk ontbijt, een rijkelijk ontbijt, met oma van het hotel die persoonlijk de gekookte eitjes kwam uitdelen. Rond 10u zou dan onze gids komen voor ons te begeleiden op een tocht van 15 km. Alweer steil omhoog naar de ruïne “ Grevenburg “ hoog boven het dorp.
Dit slot werd gebouwd in 1330, maar door vele bezettingen en oorlogen is de burcht vernield. Vroeger liep er een geheime gang in de rotsen tot helemaal boven. Misschien zaten er nog spoken, want ineens was Marcella haar “ jeske” kwijt en later was er een voorvalletje met Gerty, die opeens een “sok” kwijt was.
Wij liepen verder over een padje naar boven, naar het dorpje Starkenburg.
Hier werd bij een andere ruïne ons lunchpakket aangesproken. Ook hier genoten we van mooie vergezichten.

Dan maar naar beneden, naar de Moesel, waar we de overzetboot moesten nemen, om aan de andere kant te geraken. De terugweg was vlak, we wandelden langs de Moesel voorbij het sas van Einkirch, terug naar het hotel.

De moesel heeft een diepte van ongeveer 3 m, maar aan de bocht van Grevenburg is de diepte 16 m. Om 16u waren we op het terras van het hotel om bij een dikke pint nog na te genieten van de tocht en het mooie weer ( 23° ). Na het avondeten konden we genieten van  muziek, ons gebracht door de huisaccordionist.

ZONDAG 21 OKTOBER 2012
Op zondag moesten we reeds vroeg onze koffers inpakken, maar om half 10 kwam onze gids Günter Hauenstein voor een trip van weer 15 km. Eerst was er nevel, maar de zon liet niet lang op zich wachten.

Nu ging de tocht naar de oude vesting Mont Royal ( Koningsberg). Deze werd gesticht in 1687 door de Franse bezetter. Vijf jaar duurde de werken, verplicht uitgevoerd door de plaatselijke bevolking, ze moest plaats bieden voor 8400 soldaten, die er maar vijf jaar verbleven hebben en in 1698 werd alles vernield en opgeblazen.

Aangekomen bij een plaats waar klimrekken stonden voor jong en oud hebben we ons laatste lunchpakket aangesproken bij een lekker tasje koffie of een pintje bier. Nu ging het weer in dalende lijn naar beneden, naar de Moesel. In het dorpje Kröv hebben we dan de boot genomen naar Wolf, aan de andere kant van de Moesel. Dan langs een mooi wandelpadje terug naar het hotel, waar om 18u ons laatste avondmaal stond te wachten.

En zo eindigde een mooi wandelweekend, waar we in totaal, op 3 dagen tijd 42 km afgelegd hebben en genoten van het prachtig weer en de mooie omgeving en een prachtige groep.

Weersverwachting

15nov18 | webmaster | ©@lber10

2018 JAARKALENDER EUREKA BILZEN

2018 jaarprogramma eureka bilzen

HOME | agenda |avondwandeling| bestuur | bestuursvergaderingen | bestuursverslagen | busreizen | clubblaadje | CONTACT | eifel | facebook | feestvergadering | foto's | foto's archief | groepsfoto ischgl | helshoven | index | inloggen | in memoriam | inschrijvingsformulier | jubilea | | EUREK@'S jaarkalender | kledij | ledenlijst | lidmaatschap | links| mededelingen | medewerkers | moezel | nieuws | oostenrijk | over ons | parcours | pelgrimstocht via limburgica | pelgrimswandeling | privacy | promotiewandeling| recepten | sinterklaas| sitemap | spaarplan | tochten | verslagen | wandelweer | webcam | woord van de voorzitter | zeeland |